ALGEMENE VOORWAARDEN

Boelema Begeleiding bij Dementie

 

1. Toepasselijkheid

Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de tussen Cliënt (hierna Client) en Boelema Begeleiding bij Dementie (hierna Boelema Begeleiding) gesloten overeenkomst (hierna:” overeenkomst) met betrekking tot begeleiding.

2. Inhoud begeleiding

  1. Boelema Begeleiding stelt in samenspraak met Cliënt een plan (hierna: “Plan”) op waarin de ambulante begeleiding (hierna:”begeleiding“) die aan Cliënt wordt geboden nader is uitgewerkt.

  2. Boelema Begeleiding kan alleen een Plan opstellen indien Cliënt een indicatie of beschikking heeft voor de te bieden begeleiding. In de Overeenkomst staat beschreven voor welke begeleiding Cliënt een indicatie of beschikking heeft en welke begeleiding door Boelema Begeleiding aan Cliënt wordt geboden. Het Plan beschrijft de begeleiding die valt binnen het kader van de indicatie of beschikking. Eventuele aanvullende diensten kunnen apart worden overeengekomen.

  3. In het Plan staat in ieder geval beschreven:

      •  de doelen van de begeleiding;

      •  de inzet van Boelema Begeleiding;

      •  of en hoe mantelzorgers bij de begeleiding zijn betrokken;

      •  hoe en wanneer de begeleiding wordt geëvalueerd;

      •  wat de behoeften zijn van de Cliënt;

  4. Voorafgaand aan het opstellen van het plan wordt met Cliënt en eventuele mantelzorg besproken wat zijn of haar wensen zijn ten aanzien van de begeleiding.
  5. Boelema Begeleiding en Cliënt treden met elkaar in overleg over een aanpassing van het Plan indien dat noodzakelijk is. Dat is in ieder geval, maar niet uitsluitend, zo wanneer:
    • Boelema Begeleiding geen of gedeeltelijk of geheel geen vergoeding meer ontvangt van de zorgverzekeraar/gemeente of anderszins voor de begeleiding als beschreven in het Plan, bijvoorbeeld omdat de indicatie of beschikking eindigt, wordt aangepast, wordt ingetrokken of anders geheel of gedeeltelijk wordt beëindigd;
    • De begeleidingsvraag zich zodanig ontwikkelt dat deze niet meer valt binnen de grenzen van de indicatie of beschikking en/of het Plan en/of de mogelijkheden aan begeleiding die Boelema Begeleiding kan bieden.

3. Kwaliteit

  1. Boelema Begeleiding zorgt ervoor dat de begeleiding die wordt geboden kwalitatief goed is. Dat betekent dat deze:

 

    •  veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht wordt verstrekt;

    •  afgestemd is op de reële behoefte van Cliënt en op andere vormen van zorg of hulp die Cliënt ontvangt;

    •  verstrekt wordt in overeenstemming met de op Boelema begeleiding toepasselijke verantwoordelijkheid, voortvloeiend uit de professionele standaard;

    •  verstrekt wordt met respect voor en met inachtneming van de rechten van Cliënt.

  1. Boelema begeleiding kan voor de begeleiding derden (o.a. onderaannemers, opdrachtnemers, zzp’ers etc.) inzetten. Indien Boelema Begeleiding derden inzet, zorgt zij ervoor dat deze derden eveneens kwalitatief goede ondersteuning bieden.

  2. Indien Cliënt ook ondersteuning of zorg ontvangt van een andere organisatie, streeft Boelema Begeleiding naar een goede onderlinge afstemming met die andere aanbieder, mits Cliënt daarvoor toestemming heeft gegeven.

4. Klachten

  1. Indien Cliënt een klacht heeft over de begeleiding, dan kan zij daarvoor bij Boelema Begeleiding terecht. Boelema Begeleiding zal zich inspannen in onderling overleg met Cliënt tot een oplossing te komen.

  2. Boelema begeleiding informeert Cliënt daarnaast over haar klachtenregeling, waarin staat beschreven hoe de klachtenafhandeling bij Boelema Begeleiding is geregeld.

5. Informatie

  1. Boelema Begeleiding verstrekt aan Cliënt alle informatie die Cliënt redelijkerwijs nodig heeft in het kader van de begeleiding. De informatie wordt verstrekt op een manier die voor Cliënt begrijpelijk is.
  2. Cliënt verstrekt Boelema Begeleiding alle (schriftelijke) informatie die voor Boelema Begeleiding belangrijk kan zijn voor het verlenen van de begeleiding. Cliënt zorgt ervoor dat die informatie volledig en juist is.

6. Dossier en Privacy

  1. Boelema Begeleiding houdt een dossier bij van de begeleiding aan Cliënt. Het dossier bestaat ten minste uit het Plan, de Overeenkomst en deze algemene voorwaarden.
  2. Cliënt heeft recht op inzage in het dossier en krijgt daarvan indien gewenst een afschrift.
  3. Boelema Begeleding gaat zorgvuldig om met de gegevens van Cliënt en neemt de privacywetgeving in acht, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Uitvoeringswet AVG.
  4. Boelema Begeleiding verstrekt geen informatie over de begeleiding van Cliënt aan derden, (zijnde personen niet direct bij de begeleiding betrokken) behalve wanneer Cliënt daar toestemming voor heeft gegeven en behalve gevallen waarin Boelema Begeleiding daar op grond van wet- en regelgeving toe bevoegd of verplicht is.

7. Annuleren / No-show

  1. Als de Cliënt geen gebruik wil of kan maken van de afgesproken begeleiding, laat Cliënt dit uiterlijk 72 uur voor de geplande start van de begeleiding aan Boelema begeleiding weten.
  2. Indien de termijn die in het vorige lid wordt genoemd niet in acht wordt genomen dan behoudt Boelema Begeleiding zich het recht voor om een no-show tarief in rekening te brengen aan de cliënt van € 500,- bestaande uit een compensatie voor de aanloopkosten en het verwachte aantal uren over de eerste twee weken dat Boelema Begeleiding door de niet-tijdige annulering misloopt.
 

8. Vergoeding van de begeleiding

  1. Cliënt is Boelema Begeleiding vergoeding verschuldigd voor de geleverde begeleiding voor zover deze niet rechtstreeks door de zorgverzekeraar of gemeente of anderszins aan Boelema begeleiding wordt voldaan. Cliënt is gehouden tot de betaling aan Boelema Begeleiding van alle kosten die Boelema Begeleiding om welke reden dan ook niet van de zorgverzekering, gemeente c.q. een andere financier vergoed krijgt.

  2. Het kan zijn dat Cliënt een eigen bijdrage verschuldigd is. Cliënt is zelf verantwoordelijk voor de betaling van de eigen bijdrage.

  3. Als Cliënt naast de begeleiding die in het Plan is beschreven ook aanvullende diensten afneemt van Boelema Begeleiding, dan komen deze aanvullende diensten voor rekening van Cliënt. Aanvullende diensten worden alleen geleverd indien Cliënt en Boelema Begeleiding dat gezamenlijk hebben afgesproken.

9. Einde Overeenkomst

1. De Overeenkomst eindigt in geval van de hierna genoemde omstandigheden en op de hierna genoemde momenten:

a) Met wederzijds goedvinden.

b) Door middel van schriftelijke opzegging door de Cliënt met inachtneming vaneen opzegtermijn van 1 maand.

c) Bij het overlijden van Cliënt of mevrouw Boelema van Boelema Begeleiding.

d) Wanneer de indicatie of beschikking tot het leveren van begeleiding geheel of gedeeltelijk verloopt, wordt ingetrokken of anderszins eindigt.

e) Wanneer de overeenkomst tussen Boelema Begeleiding en de zorgverzekeraar, gemeente of anderszins eindigt.

f) Indien het doel geformuleerd in het Plan is bereikt.

g) Door middel van schriftelijke opzegging door Boelema Begeleiding indien er sprake is van een gewichtige reden. Hier is in ieder geval maar niet uitsluitend sprake van in de volgende gevallen:

    1. Cliënt komt essentiële plichten of regels niet na, ook niet na herhaaldelijk (schriftelijk) aandringen of waarschuwen door Boelema Begeleiding.

    2. Door toedoen van Cliënt of naasten ontstaat een zodanig situatie dat voortzetting van zorgvuldige begeleiding van Cliënt ernstig wordt bemoeilijkt.

    3. Vanwege organisatorische of budgettaire redenen kan de zorgbehoefte van Cliënt niet langer op een verantwoorde manier worden gegarandeerd.
    4. Nakoming van de Overeenkomst kan in redelijkheid niet meer van Boelema Begeleiding worden gevergd.

2. Indien Boelema Begeleiding de Overeenkomst opzegt zal zij, indien Cliënt dit wenst en indien dit noodzakelijk is, behulpzaam zijn bij het vinden van een alternatieve aanbieder.